Karlskoga Motorförenings Årsmöte

11 FEB 2013 14:09
Karlskoga Motorförening hade den 2 februari sitt 25:e årsmöte i föreningen.

Antalet medlemmar i föreningen är nu över 900 stycken och med det är Karlskoga MF en av Sveriges absolut största racing- och roadracingarrangörer.
  • Uppdaterad: 23 APR 2013 15:52

Planeringen för 2013 säger att året blir lika hektiskt som tidigare år med många arrangemang: En STCC tävling - Kanonloppet, ett Velodromlopp för historisk banracing, SM i Drifting, Sex stycken NSHC långlopp, samt tre stycken Roadracingtävlingar. Också 14 st träningar för licensierade förare under perioden 1 maj – 25 augusti är planerade tillsammans med testdag för Renault Clio Cup och Formel Renault. Likaså ett arrangemang tillsammans med Mitsubishi Klubben.

Styrelsen blev i princip oförändrad och ser för 2013 ut så här: Ordförande, Lotta Ström omvaldes 2 år, Sekreterare, Lena Holm kvarstod 1 år, Kassör, Tony Jacobsson kvarstod 1 år. Ledamöter Niklas Forsell, omvaldes 2 år, och Magnus Carlson omvaldes 2 år. Suppleanter: Björn Karlsson, omval 1 år.

I år kommer då STCC arrangemanget tillbaks som 2013 Kanonlopp. De bilar som förra året tävlade i konkurrentserien TTA ersätter de gamla STCC bilarna. Alla kända förare finns naturligtvis på plats: Thed Björk, Richard Göransson, Fredrik Ekblom osv Återkommer gör också den populära Camaro Cup, numera med nytt namn V8 Thundercar. Helt nytt i år är Formel Renault, en formelbilsklass med framtidens stjärnförare från hela norden.

2013 sker en del förändringar kring Scandinavian Open som under en mängd år haft ett ganska konventionellt utseende som roadracingtävling. I år kommer racen vara kortare och fler vilket vi hoppas tilltalar publiken mera. Serien består av 3 deltävlingar, varav en körs på Falkenbergs Motorbana och två deltävlingar körs här i Karlskoga. Både tävlingen i Falkenberg och den ena tävlingen i Karlskoga, (Juli-tävlingen) innehåller också Svenskt Mästerskap. Men premiären som körs första helgen i juni här i Karlskoga är en renodlad Scandinavian Open tävling, där de tävlande som normalt kör 1 eller 2 tävlingar på en helg, kör dubbelt så många race. Mer fart och fläkt, roligare för publiken! Snabbare heat! Nytt är också att den vanlige ”gatåkaren” som kanske normalt sitter på läktaren och tittar nu aktivt kan delta med egna körpass under hela helgen.

På motorstadion fortsätter investeringarna. I år har bland annat en helt ny mur byggts som ersätter de gamla räckena mot depåområdet för att öka säkerheten och möjliggöra fortsatta tävlingar av de tuffaste bilklasserna.

Karlskoga Motorförening har under vintern haft en lyckad invigning av sin klubblokal som nu äntligen är klar. Under invigningen kunde räknas in både före detta Världsmästare, Europamästare, Nordiska Mästare, Svenska Mästare och framtidshopp inom våra sportgrenar (allihop naturligtvis tävlandes för Karlskoga Motorförening), På plats fanns också en massa samarbetspartners, sponsorer, press och karlskoga Kommun representerade. Nu börjar de flesta pusselbitarna för säsongen falla på plats och mer information kommer på vår hemsida ganska snart.  www.karlskogamotorforening.com

eller logga in på våra Facebook-grupper: Karlskoga Motorförening och/eller NSHC