Dags igen för NSHC på Gelleråsen

Och den charmigaste.
Lördag är det dags för ett nytt race i Nordic Six Hours Cup på Gelleråsen
  • Skapad: 10 AUG 2012 09:43

”Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket”, sade Storbritanniens premiärminister Winston Churchill i underhuset den 20 augusti 1940.
Citatet går att överföra på Karlskoga motorstadion sisådär 47 år senare.
1987.
Stolta Gelleråsen var en skugga av sitt forna jag.
17 år tidigare hade den tragiska olyckan inträffat där sex människor omkom i samband med Kanonloppet och även om man 1973 kunde göra en strålande comeback på en delvis ombyggd bana med ett lopp där tätkvintetten bestod av segraren Jean-Pierre Jarier före Peter Gehtin och Torsten Palm med Tim Schenken som fyra och Ronnie Peterson som femma så var det ett tillfälligt lyft.
Redan året därpå drog sig sponsorer och investerare tillbaka och även om det kördes tävlingar på banan fram till 1984 så gick Karlskoga motorklubb i konkurs då och en ärorik era var över.
Men Karlskoga motorstadion reste sig som en Fågel Fenix ur askan, ägarförhållandena ändrades och efter Karlskoga motorklubb uppstod bland annat Karlskoga motorförening.
1987 drog man igång det vi idag känner som Nordic Six Hours Cup, idag Sveriges äldsta långloppsserie.
- Från början startades serien för att hjälpa till att återstarta Karlskoga motorstadion som racingbana, konstaterar KMF på sin hemsida.
- Banan var sliten och i dåligt skick. Inga tillstånd fanns till andra race men NSHC hjälpte till att få fart på tävlingar och träningar på banan.
Och sextimmarsracen var den enskilt största injektionen när det gällde att få fart på Gelleråsen igen.
- Idag blomstrar Karlskoga motorstadion och är en bana med hög nationell standard, sammanfattar KMF.
Det kan man säga om Karlskoga motorförening också. Idag har man cirka 800 medlemmar av vilka hälften tävlar i bandracing, roadracing, karting, rally, MX, enduro med mera och har sedan starten arrangerat allt från klubb- och distriktstävlingar till nationella tävlingar och riksmästerskap, svenska, nordiska och europeiska mästerskap och cuper och VM i sidvagn.
Faktum är att Karlskoga motorförening idag är Sveriges största arrangör när det gäller banracing och roadracing.
I helgen är det dags igen.
Då handlar det om årets tredje race i Nordic Six Hours Cup. Efter deltävlingar på Karlskoga motorstadion 5 maj och 2 juni är det sex timmars kamp igen på Gelleråsen lördag 11 augusti.
NSHC avslutas sedan med två race i Kinnekulle 25 och 26 augusti innan avslutande finalen i Karlskoga 29 september.
Bland de svenska och norska team som fyller NSHC-klasserna kan vi vänta oss många spännande dueller.
I klass 2 leder Team Förch från Kristinehamn som gör sitt första år i cupen med förarna Anders Näsman, Jimmy Carlstedt, Anders Möller och Benny Georgsson.
De har Team Y-Taxi från Finnerödja och Team Grus från Örebro närmast efter sig i sammandraget.
I klass tre toppar norska Team Viktor före Västerås-gänget i Endless Racing Junior Team och norska Team 850.
På fjärde plats där finns hittills bästa värmlänningarna – Team Rocamoja från Deje – och som sexa Örebros Team 59.
Årsdebuterande Karlskoga-teamet Team Ferdinand ligger i mitten av sammandraget efter två deltävlingar och förarna Stefan Gustafsson, Christopher Myrman, Torbjörn Jungeby och Gunnar Östlund lär säkert vilja avancera på hemmabanan lördag.
I klass 4 står det ”Rutger Racing” efter siffran 1 i sammandraget och Rutger Neanders gäng gör faktiskt 19:e säsongen i serien – en ganska fantastisk prestation.
Väderutsikterna inför lördagen talar om en solig och varm dag på Karlskoga motorstadion och allt talar därmed för att tredje racet 2012 i NSHC ska få den inramning det förtjänar.

-------------
Information om Karlskoga motorstadion och tävlingar m m där kan erhållas via Mike Luff, tfn 0586-15010 eller via vår hemsida, www.karlskogamotorstadion.com. E-post till motorstadion(@)telia.com och mediaförfrågningar i övrigt på mobil 070-69 00 649.