Grymt racingprojekt!

2017-08-14 16:52
Vår mångårige medlem och sponsor till klubben via Drivknuten.se, Tobbe Lannemar håller tillsammans med relativt nyblivne medlemmen Gary Thorsson på att bygga en racerbil för att köra One Lap of America!
  • Uppdaterad: 2017-08-14 16:53

Gary tillsammans med Tobbe bildar med initialerna den lämpliga kombinationen GT, som i deras gemensamma projekt GT-Racing, men också i Gary´s företag GT Worldwide beläget i Fort Lauderdale. Gary ”pendlar” alltså till Sverige för att bygga bilen och sedan ska de skeppa över den för att köra den mytomspunna tävlingen på amerikansk mark i april nästa år.

Tävlingen körs på sju olika racerbanor där slaget om snabbaste bilen kommer att avgöras. Det är allt från dragracing till time attack, race, drifting, slalombana, precisionskörning, Aquatrack och ”speed trap”. Därtill kommer 550 mil transportsträckor runt halva Nordamerika mellan de olika banorna – och allt ska köras på en enda omgång däck och ingen servicebil är tillåten.

Det krävs därför en mycket snabb och väldigt mångsidig bil, så killarna håller som bäst på att bygga om en Audi A3 3,2 Quattro. Målet är en gatregistrerad racebil med en vikt på under 1000 kilo där enbart den ofjädrade vikten reduceras med nästan exakt 100 kilo.

Det är ett mycket avancerat bygge med helt ombyggd hjulupphängning, kolfiberskivor fram, inflyttade liggande stötdämpare bak och många tekniskt krävande lösningar.

För att klara av att få till det avancerade bygget krävs det ett antal sponsorer, varav ett flertal som Tobbe haft med sig eller jobbat med tidigare under sin karriär med allt från Quadracer, racerbilar, gokart och nu senast Offshore i England.

Bland sponsorerna ser vi stötdämparexperterna Öhlins, avgaskrökarna Ferrita, italienska Haase som tillverkar bromsar till Supercart, Composite Design som bygger karosserna till Koenigsegg, R-Tech Solution som svetsat länkarmar i aluminium, Berga Bilakuten som håller med mekaniker, tidningarna Bilsport och MotorMagasinet och så naturligtvis Drivknuten.se!!!

Men viktigast av allt, vi ser också att de lagt in att de är stolta medlemmar till KMF, så även vi finns med på ett hörn.

Vi önskar grabbarna ett stort lyck till!

De som vill kan följa bygget och äventyret på hemsidan https://gtracing.se/ eller på Facebook https://www.facebook.com/GT-Racing-1707892629513627