Foto: Bengt-�&ce Gustavsson

Nordic Six Hours Cup

Sveriges enda långloppserie med ett officiellt mästerskap!!!

Nordic Six Hours Cup (NSHC) är Sveriges äldsta långloppserie. Redan 1987 kördes de första racen. Cupen har sedan bytt namn några gånger och det nuvarande namnet fick serien efter att teamen gemensamt tyckte att vi borde ha ett samlingsnamn för deltagande länder, då vi hade deltagare från både Åland, Sverige och Norge. Även fast Ålänningarna inte längre kör så står namnet kvar. Serien är till för dig som har en racingbil, några kompisar, och vill delta på en nivå som passar de flesta. Serien har haft massor med deltagare som sedan utvecklats till racingstjärnor, eller som redan var racingstjärnor då de körde. Några att nämna är kanske: Michaela Åhlin Kottulinsky, Susanne Kottulinsky, Freddy Kottulinsky, Jan Flash Nilsson, Richard Göransson, Christer Miinin, Tommy och Johan Kristoffersson för att nämna några... Men i serien har också deltagit 100 tals chafförer som bara velat haft kul. Vi hoppas att du vill vara en av dessa! Hör gärna av dig till oss som arrangerar så hjälper vi dig med alla frågor om serien du än har.

Från början startades serien för att hjälpa till att återstarta Karlskoga Motorstadion som racingbana i slutet av -80 talet. Banan var sliten och i dåligt skick. Inga tillstånd fanns till andra race men NSHC hjälpte till att få fart på tävlingar och träningar på banan. Idag blomstrar Karlskoga Motorstadion och är en bana med hög nationell standard.

Fortfarande körs de flesta NSHC tävlingarna på banan, som lämpar sig bra som endurancebana med en del tekniska partier och en del snabba. Kinnekulle ingår också i serien och från 2017 även Mantorp.

Nordic Six Hours Cup har också som enda långloppserie i Sverige ett officiellt mästerskap genom Västra Bilsportförbundets FM.

Uppdaterad: 2016-12-12 14:52