Miljö

Ett av våra största hot mot verksamheten för MC och biltävlingar är vår miljöpåverkan. Det känns skönt att veta att både riksidrottsförbundet, Bilsportförbundet och Motorcykelförbundet jobbar väldigt hårt med dessa frågor.

Det gör att våra reglementen har förändrats radikalt de senaste åren. Idag skall varje fordon i depåområdena ha miljömattor under fordonet (skulle man vilja se på parkeringarna i stan). Vi har sänkt ljudnivåerna runt anläggningarna och kommer jobba vidare för att få ännu lägre nivåer. Vi jobbar även med högtaleri och informationshögtalare för att sänka dessa ljudnivåer. Vi har miljöstationer som tar emot miljöfarligt avfall på banorna. Vi sopsorterar, vi byter bränslen till E85, etanol och gas och inom en kort framtid kommer vi även att tävla med elfordon.

För att arrangera tävlingar måste varje tävling vara miljöcertifierad, klubben måste vara miljöcertifierad och anläggningen måste vara miljöcertifierad. Detta kräver massor med jobb, men det är i slutändan värt det!

Karlskoga Motorförening tillhör ett fåtal klubbar som är miljöcertifierad som guldklubb. Vi har natuligtvis också certifierat anläggningen och alla våra tävlingar, Detta ger oss rätten att använda Riksidrottsförbundets miljölogo som du ser här ovan.

Uppdaterad: 2016-08-29 17:28